Frame from the film "The Shining"
ART
Color analysis "O Iluminado" filme de Stanley Kubrick
By André Araújo Lima 03/08/2023
Atualizado em 02/04/2025
O Iluminado, filme inspirado no best-seller homônimo de Stephen King, lançado em 1977, é uma obra de terror psicológico de 1980 dirigido por Stanley Kubrick. Considerado um clássico do cinema em sua categoria, o filme é baseado no romance homônimo de Stephen King e gira em torno da história de Jack Torrance, um escritor que vai trabalhar como zelador em um hotel isolado com sua esposa e filho. O Iluminado é um dos filmes mais emblemáticos da história do cinema, e o uso excepcional da paleta de cores é uma das estratégias usadas por Kubrick para elevar o filme a outro nível. As cores são usadas de uma forma magistral para aumentar a tensão, criar uma atmosfera dramática e aumentar o impacto emocional. Este filme é um exemplo brilhante de como a escolha das cores pode ser usada para aprimorar a narrativa cinematográfica. Vamos entender melhor o uso das cores pela teoria da percepção visual aplicando alguns princípios da Gestalt.
Source: https://de.wikipedia.org/wiki/Stanley_Kubrick
A direção de Kubrick em The illuminated é um exemplo de sua abordagem meticulosa e visionária. Desde a escolha de locações, como o isolado Hotel Overlook, até as técnicas cinematográficas inovadoras, Kubrick cria uma atmosfera única e angustiante, onde a aparente quietude vai, pouco a pouco, entrando em contraste com a evolução da loucura de Jack. A construção da tensão é evidente em cada cena, utilizando a simetria e o enquadramento preciso para gerar desconforto e suspense. Mas a trama do terror vai muito além disso.
Kubrick também explora o psicológico de forma singular, mergulhando nas complexidades da mente humana através do processo de deterioração do personagem de Jack Nicholson. O uso de espaços amplos e vazios e uma fotografia limpa, que vai escurecendo ao longo da película, aliado à trilha sonora única, intensifica a sensação de isolamento e paranoia. A escolha de planos longos e movimentos de câmera deliberados contribui para a construção gradual do terror psicológico, mantendo o espectador tenso do início ao fim.
Além disso, Kubrick desafia as convenções do gênero de horror e até mesmo temas de sucesso em sua época, como os filmes de ficção científica, onde a cena era dominada por produções como Star Wars. Em O Iluminado, ele opta por sugestões e ambiguidades em vez de explicações diretas. Isso permite que o filme permaneça enigmático, convidando a interpretação e discussão contínua. A direção de Kubrick em The illuminated transcends the boundaries of the genre, elevating the film to iconic status in the world of cinema and demonstrating the singular brilliance of this cinematic master.
Colors are an important presence in the film The illuminated. Each color shows different symbolism and their presence shapes the visual and emotional experience that Kubrick wants you to have as a viewer.
Frame do filme "O Iluminado" Plano inteiro da cena do Sangue jorrando do elevador
In the film, red is used to show moments of intense emotion and stress. It is used in moments when the character is somehow losing control. This puts the viewer in an uncomfortable position and instigates curiosity about what will happen next.
In The illuminated, the color red is used in a symbolic and impactful way to create an intense and disturbing atmosphere. The constant presence of red, whether on the carpets of the Overlook Hotel or in scenes such as the elevator gushing blood, contributes to the feeling of terror and suspense. Furthermore, red can represent both imminent danger and symbolize the hotel's bloody past, deepening the psychological complexity of the narrative. Kubrick's conscious choice of this color intensifies the viewer's visual and emotional experience, adding layers of meaning to the plot.
In analyzing the use of the color red in "The Shining" in light of Gestalt theory, we observe how Kubrick uses the idea of continuity and visual closure to intensify tension in the narrative. The red carpets, for example, with their repetitive pattern, create a sense of visual unity, standing out in the hotel's large and often cold spaces. This visual continuity, in combination with the intensity of the red, provokes an immediate emotional response, increasing the feeling of claustrophobia and disorder.
Além disso, a cena do elevador jorrando sangue ilustra a aplicação da teoria da pregnância, onde a mente busca a forma mais simples e coerente para interpretar uma cena. O contraste agudo entre o vermelho do sangue e o branco das paredes do hotel, juntamente com a ambientação fria do hotel, criam uma imagem marcante e fácil de ser percebida, contribuindo para a memorabilidade da cena.
Gestalt theory emphasizes the importance of global perception of form, and Kubrick skillfully uses red to create striking visual patterns that influence the viewer's psychological experience in "The Shining." This approach not only reinforces the film's aesthetics, but also contributes to the construction of a unique and disturbing cinematic environment.
Frame do filme "O Iluminado" Wendy com uma faca.
Frame do filme "O Iluminado" Wendy com uma faca.
Blue is a color that is most associated with loneliness, distress, and ambiguity. It is as if it gives a spiritual connection to the character. Blue is also used in outdoor sequences, which allows us to feel that we are far from normality or control and expected results.
In Stanley Kubrick's "The Shining", the color blue is used in an intriguing way, contributing to the film's surreal and psychological atmosphere. The director uses blue in a contrasting way with red, creating a visual dichotomy that reflects the duality and underlying tension in the plot.
The color blue is often associated with cold, impersonal environments, such as the empty hallways and rooms of the Overlook Hotel. This choice of palette intensifies the feeling of isolation and strangeness, central elements in the narrative. The recurring presence of blue also highlights Kubrick's meticulousness in visual construction, providing a unique aesthetic experience.
Além disso, o azul é utilizado em momentos de maior perturbação psicológica na cena em que Wendy encontra o salão de festas com seus visitantes macabros. A iluminação azul nessa cena cria uma atmosfera fantasmagórica, acentuando a natureza perturbadora do encontro de Danny com as presenças sobrenaturais do hotel.
By incorporating blue symbolically and stylistically, Kubrick adds depth and complexity to his narrative, exploring emotional and psychological nuances through visual choices. This approach contributes to the film's uniqueness and its permanence as a cinematic masterpiece.
Frame from the film "The Shining"
O amarelo é usado em cenas internas e é associado com energia e caos. Essa cor é especialmente poderosa no clímax do filme, onde a personagem Jack está se preparando para entrar em plena fúria.
In Stanley Kubrick's "The Shining," the color yellow plays an intriguing role, contributing to the film's visual and symbolic atmosphere. The presence of yellow, often subtle, is notable in several elements, such as lighting, decoration and costumes.
Yellow is associated with artificial light, and Kubrick uses this color to highlight specific locations in the Overlook Hotel, such as the maze and room 237. The yellow tone in these scenes creates an atmosphere of discomfort and suspense, adding an additional layer to the visual experience of the movie. viewer.
Additionally, yellow is often used in scenes involving Jack Torrance's character. Whether in the conversation sequences with Lloyd in the hotel bar or in the scenes in which Jack is immersed in his growing madness, yellow can suggest intense emotional states and the character's psychological deterioration.
Kubrick's choice of yellow can also be interpreted symbolically, representing the duality of light and darkness, lucidity and insanity that permeate the film's narrative. This careful use of colors, including yellow, highlights Kubrick's mastery in creating an immersive, detail-rich cinematic experience.
Na análise da cor amarela em "O Iluminado" à luz da teoria da Gestalt, percebemos como Kubrick utiliza a continuidade visual para criar uma atmosfera coesa e, ao mesmo tempo, desconcertante. O amarelo, especialmente em ambientes fechados e labirínticos, como o labirinto externo e o quarto 237, estabelece uma continuidade que destaca esses espaços de maneira única, contribuindo para a sensação de inquietação e estranheza.
The pregnancy theory also manifests itself in the choice of yellow, as this intense color creates clear and easily noticeable visual shapes. In moments where yellow is prominent, such as in the disturbing scenes with Jack Torrance, the visual darkness reinforces the emotional importance of these moments, highlighting the character's psychological deterioration.
The symbolism of yellow can be related to the Gestalt theory of fitness, where visual elements are organized in a meaningful way. Yellow, when representing light and darkness, reflects the duality and tension that run through the film's plot, contributing to a cohesive visual experience full of meaning.
Thus, analyzing the color yellow in "The Shining" in light of Gestalt theory reveals how Kubrick uses the fundamental principles of visual psychology to improve the narrative and create a cinematic experience rich in aesthetic and emotional nuances.
Green
Frame from the film "The Shining"
In Stanley Kubrick's "The Shining", the color green is used in a subtle but impactful way, contributing to the film's unique and symbolic atmosphere. The presence of green can be noticed in several elements, such as the decoration of the Overlook Hotel and the lighting in some key scenes.
O verde é frequentemente associado à natureza e à renovação, mas em "O Iluminado", Kubrick extrapola essa dimensão simbólica. Em vez de representar vida e vitalidade, o verde muitas vezes é usado em contextos inquietantes, como o banheiro da suíte 237, onde a presença de uma luz esverdeada intensifica a atmosfera sobrenatural e ameaçadora, reforçada de modo ainda mais intenso pelo enquadramento típico de Kubrick.
Gestalt theory can be applied to the choice of green, especially with regard to visual continuity. The color green is used consistently in certain spaces, creating a continuity that highlights these locations in a distinctive way. This contributes to the feeling that these spaces have a unique and unsettling quality.
A simbologia do verde em "O Iluminado" pode ser interpretada de maneiras variadas, mas muitas vezes sugere uma distorção da natureza e um desvio do natural. O uso cuidadoso dessa cor por Kubrick acrescenta camadas de significado à narrativa, provocando a reflexão sobre o equilíbrio entre o natural e o sobrenatural. A cena do banheiro é especialmente perturbadora, pois, ao incorporar o verde nesse ambiente, particularmente íntimo, Kubrick manipula o jogo simbólico entre a vitalidade do verde e a agonia instaurada entre a impureza do terror e o asseio e a purificação de um instante neste espaço de limpeza.
Thus, the analysis of the color green in the film reveals Kubrick's ability to manipulate the viewer's expectations and create a visually and emotionally charged experience through careful color palette choices.
Frame from the film "The Shining"
Conclusion
The point of using dummy text for your paragraph is that it has a more-or-less normal distribution of letters. making it look like readable English.
Recent articles
02/05/2024
Want to read this article?
Just R$10.00 per month.
Sign up now and become a member!
21/01/2024